דלתות

על אף שבחיי היום יום דלתות הן בעיקר פריט הכרחי, חלק מן הריהוט הביתי ומשגרת ההתנהלות בעולם, הרי שהן טעונות בסימבוליקה, לעתים עתירת פואטיקה, כאשר הן משמשות כגיבורות בעולם הקולנוע.
עבור הצופה, הן מעטה המסתורין החוצץ בין הפנים לחוץ, הן הגבול המפריד בין חלל לחלל, והן הסמל לנוכחותו של הנסתר.

קולנוע רחוב

בין מציאות לדמיון
אחת הקלאסיקות של עולם הבדיון והפנטזיה שאובות מ"סיפורי נרניה": האריה, המכשפה וארון הבגדים. ממלכת נרניה הקסומה מתגלה במקרה, בעת משחק מחבואים, כאשר אחת מגיבורות הסיפור, לוסי, פותחת את דלתות ארון הבגדים המובילה לעולם הפנטסטי. כאשר היא חוזרת דרך הארון אל העולם ה"אמיתי", היא מגלה כי הזמן כמו נעצר בו מלכת.

השימוש בארון בגדים הוא אינו מקרי, שהרי מדובר בפריט ריהוט נפוץ הקיים בכל בית, המשמש ילדים בעת משחקי המחבואים. גם מקורה של הכניסה אל ממלכת נרניה דרך דלתות הארון הוא מכוון, ומשמש כמטאפורה לדמיון, ששעריו נפתחים בפני הילדים וחושפים בפניהם עולם מופלא.

בין ילדות לבגרות
אחד הסיפורים החדשים יחסית מבית היוצר של "וולט דיסני" ו"פיקסאר" הוא "מפלצות בע"מ".
עלילת הסרט מקיימת דיאלוג בין עולם שחיות בו מפלצות לבין עולם בני האדם, כאשר המפלצות משוכנעות שמגע עם בני האדם עלול להרוג אותם. ייצור אנרגיה לשם קיום אותו עולם מתבסס על צרחות אימה של ילדים המומרות לחשמל במפעלי "מפלצות בע"מ". וכך, פס הייצור של בית החרושת פותח בפני העובדים המפחידים דלתות לחדרי ילדים, המפלצות סוחטות זעקות אימה מן הילדים ואף זוכות לאותות הצטיינות והוקרה על פועלן. כאשר דלת הופכת "מסוכנת" מדי, היא נגרסת לעד.

עולמות נפגשים
אחד הסרטים המשמעותיים שנעשו "להיות ג'ון מלקוביץ'" הפך דלת לגיבורת משנה. במרכז העלילה ניצב בובנאי מובטל, שמוצא עבודה בחברה לפתרונות תיוק, הממוקמת בקומה שבע וחצי. הגיבור, שעשה הסבה כואבת מיוצר ואמן לפקיד אפור, מוצא פתח המוביל אל תודעתו של השחקן ג'ון מלקוביץ'. העלילה מסתבכת כמובן, שהרי לנוכחות בתודעתו של אדם אחר יש השלכות מרחיקות לכת, במיוחד אם מספסרים באותה תודעה ומתמחרים את השהות בה בכסף. קיומן של דלתות בסיפור זה מדגיש את הסמליות הרבה שבין העולם הפנימי לזה החיצוני, ואת הצורך העז בשליטה על חיינו ועל חייהם של הסובבים אותנו.

רק סמל
בניגוד לסרטים שצוינו, דווקא בסרט "דלתות מסתובבות" מופיעות אלו האחרונות בשמו של הסרט, אך אינן מתפקדות בצביונן הגשמי במהלכו. הסרט עוקב אחר הגיבורה, מתפצל לשתי עלילות שונות: בעולם אחד היא מספיקה לתפוס את הרכבת, ובעולם אחר היא מפספסת אותה. מקרה פעוט לכאורה, המשנה את מהלך ההיסטוריה האישית של חייה, כפי שהם באים לידי ביטוי בכל אחד מן העולמות.

בעולם הראשון, בו הספיקה לעלות על הרכבת, היא תופסת את בן זוגה בוגד בה, ועוזבת אותו. בעולם האחר היא מפספסת את הרכבת וכתוצאה מכך גם את בן זוגה הבוגדני, ונשארת במערכת היחסים הרעה. בסרט זה, דלתות הן ביטוי למשק כנפי פרפר: כיצד אירועי יום יום פעוטים משפיעים על מהלך חיינו באופן דרמטי, כיצד אנו עומדים בפני צומת דרכים, בנקודה שבה החלטה אחת יכולה להוביל לתוצאות שונות.


מופיע ב: תוכן שימושי

דילוג לתוכן